Через кордон - на санчатах
Контрабанда на санчатах. Взимку це найпопулярніший спосіб транспортування нелегальних товарів. Дешево, швидко і прибутково. Під час економічної кризи старі способи заробітку згадали мешканці українських прикордонних містечок і сіл. Люди возять цигарки та горілку до Росії.
А звідти - вже товар серйозніший - а саме паливо. Друге місце за популярністю - це копання траншей та прокладання саморобних трубопроводів. У такий спосіб з сусідньої держави перекачують пально-мастильні матеріали. Від контрабандного заробітку державний бюджет втрачає мільйони.
Алла Щоличева, журналіст:
- До Росії один крок. Саме тут проходить державний кордон. Але ніякого паркану та колючого дроту не має. Лише таблички, що попереджують, іще крок - і ти порушник.
Межу, де починається інша держава - помічають лише люди у формі. А всі затримані мають єдину відмовку - нічого не бачив, нічого не знав. Зараз перетнути кордон "полем" охочих хоч відбавляй.
Андрій Вальчук, полковник, перший заступник начальника Луганського прикордонного загону:
- Одні ідуть, щоб відвідати родичів ,другі ,щоб порушити кордон з метою контрабанди переміщення паливно-мастильних матеріалів, зброї, наркотиків, вибухівки.
Головний біль українських прикордонників - російська залізниця. Вона відокремлює дві держави. З обох боків від неї - по селищу. Невеличкий вокзал, наче оазис для нелегальних мігрантів. Вони сходять з російського потяга і йдуть на українську землю. Минулоріч тут затримали більше восьмисот таких порушників.
Андрій Вальчук, полковник, перший заступник начальника Луганського прикордонного загону:
- Кожне затримання це щось цікаве. Тому що людина скажімо так затримує, піднімається адреналін. Вона ,коли доводить до кінця ту справу, що розпочала ,отримує велике задоволення.
Землю біля кордону спеціально роблять рихлою. Тоді на ній помітні найменші сліди. Це така собі пастка для злочинців. Залишиш відбиток - прикордонники вистежуть, а перестрибнути три метри - просто не вдасться. Взимку найчастіше залишають смуги від санок, на яких перевозять товар. Неглибокий рів тягнеться на кілометри вздовж державної лінії. Його викопали, щоб зупиняти, а краще - виводити з ладу машини. Що незаконно рухаються з боку іншої країни.
Свій дозор вони цілодобово ведуть з сімнадцятиметрової висоти. Звідси добре видно українські володіння. Якщо помітили якусь метушню - дають сигнал тривоги. Із загону - спішно приїде група підтримки.
Костянтин Чахлеу, заст. начальника відділу прикордонної служби "Мілове":
- За останні роки місцеве населення більше допомагають державній прикордонній службі ніж шкодять, тому випадків того, що наші рви, інформаційні покажчики, або контрольно-слідова смуга по вині місцевого населення.
Як тільки дорожчає пальне – з’являються саморобні трубопроводи. Ці кадри відзняті під час затримання горе-підприємців. Вони прорили траншею дном неглибокої річки, щоб з Росії по трубі перекачувати пально-мастильні матеріали. Роботи вели на подвір’ї одного з приватних будинків. На спеціальну установку витратили сотні тисяч доларів. Зазвичай таку використовують для прокладання кабелю. Минулоріч луганські прикордонники зупинили понад двадцять подібних випадків контрабанди.
Вулиця Дружби Народів розділяє Україну та Росію. Тут вже "цивілізований" кордон. Люди у формі зупиняють кожну машину і з російськими, і з українськими номерами.
Шукають зброю, наркотики та вибухівку. Знаходять рідко. Гучних затримань тут майже не буває. Адже, ті кому є що ховати, перетинають кордон полем - навпростець.
З Луганської області Алла Щоличева, Геннадій Анікеєнко, К1