Банки продають конфісковані автомобілі
Банки стають гравцями на автомобільному ринку. Фінустанови активно взялися до продажу машин, придбаних у кредит. Інтернет-сайти банків рясніють спокусливими пропозиціями. Ціни на запропоновані авто іноді значно нижчі від ринкових. Свої послуги пропонують і брокери. Крім того, почались аукціони з продажу конфіскованих автомобілів. Варіантів стільки, що можна й заплутатись.
48 тисяч гривень за доволі новий "Шевроле". Оголошення з¬’являються майже щодня. Цей банк розробив цілу програму з реалізації заставних автівок. Але розповідати про це на камеру тут не бажають. Менеджер пояснює, що у кожного банку своя схема. Її деталі - комерційна таємниця.
Загалом алгоритм такий: клієнт, який не може погасити кредит, погоджується продати машину на вимогу банку без рішення суду. Потім банк знаходить покупця. Сума боргу проблемного клієнта скорочується, а авто переходить у власність покупця.
Обрали модель - мерщій до банку. Це єдина фінустанова, яка погодилася показати нам весь процес. Покупцям із "живими" грошима - суттєві знижки. Банки знижують ціни, аби скоріше повернути те, що їм винні. У середньому вартість заставних авто на 20 відсотків нижча за ринкову.
Сергій Бандарєв, начальник управління з моніторингу та збору кредитів "ОТП-Банку":
- Она ниже, чем рыночная. И на данный момент она более конкурентоспособная на вторичном рынке.
Їдемо на одну зі стоянок, де зберігають заставні автомобілі. Як правило, це майданчики автосалонів, де колись ці машини купували у кредит.
За цей седан просять 38 тисяч доларів, але можна сторгуватися і за 30, якщо на руках уся сума.
Сергій Бандарєв, начальник управління з моніторингу та збору кредитів "ОТП-Банку":
- Вы становитесь полноправным собственником. Здесь нет никаких доверенностей, генеральных доверенностей. Переоформление автомобиля идет полностью на вас.
Їздиш у метро - пересідай на авто. У підземці з’явилися ось такі оголошення. Їх дають брокери.
Умови заманливі: заставна машина та ще й у кредит без довідки про доходи. Схема така: людина, котра не може розрахуватися з банком - переписує свій борг на покупця. Сума боргу і є вартістю машини. Плюс комісійні брокера - тисяча доларів.
Ми знайшли брокерську фірму, яка давала оголошення. Дізнавшись, скільки я можу платити, брокер запропонував такі умови.
Однак є нюанс: власником машини залишається проблемний клієнт. Покупець же керує авто за довіреністю. Право власності набувається лише після повного розрахунку з банком.
А от найцікавіші варіанти на сайтах банків ви не побачите. Мова йде про автівки, що були відібрані за рішенням суду. Банки не мають права їх продавати - аукціони проводять спеціальні підприємства.
Аби аукціон відбувся, має бути щонайменше троє претендентів. Перемагає той, хто запропонував найвищу ціну. Привабливість у низькій стартовій вартості, бо конфіскат коштує дешево.
Роман Бочкала, журналіст:
- Ми знайшли підприємство, яке має право на продаж заставних автівок. Це - Українська універсальна товарна біржа. Від офіційних коментарів тут відмовилися, тому іду на біржу під виглядом клієнта.
Секретарка веде нас до жінки, з якою треба домовлятися. Та одразу ж каже: варіантів нуль.
Я думаю, что более-менее будет где-то через месяц, через два. Ближе к весне.
Юрист Сергій, який колись і сам працював у банку, впевнений, що насправді варіанти є, але ласі шматки швидко розбирають самі ж банки, організовуючи фіктивні торги.
Сергій Довженко, юрист:
- Они просто выставляют цену, делают независимую оценку, которая на самом деле ниже рыночной. И буквально за месяц, две недели просто реализовывают этот автомобиль.
За прогнозами, аукціони запрацюють по-справжньому десь у квітні, коли конфіскат піде масово. Тоді ж повинні подешевшати і ті авто, які продають самі банки.
Роман Бочкала, Генадій Сакун, Сергій Дубінін, К1