Як найбільший у світі пором уникає морських катастроф
Як свідчить практика, людський фактор - головна причина морських катастроф. Ми побували на найбільшому у світі поромі "Грейсфальд". Останні роки він ходить за маршрутом Одеса-Поті-Батумі.
За весь час свого існування йому вдалося уникнути серйозних аварій. Екіпаж впевнений, що саме через дотримання правил експлуатації. Причини морських аварій та способи утриматись на плаву - дізнавався Роман Бочкала.
Ніщо не провіщало біди. Аж раптом…
Ця тривога - навчальна, але все по-справжньому. За легендою, на судні трапилася пожежа. Це найстрашніше, що може бути у відкритому морі.
На "Грейсфальді" 150 пасажирів - їх потрібно негайно зібрати для проведення інструктажу.
Помічник капітана з питань безпеки пояснює, як користуватися рятівним жилетом. У вашому розпорядженні ліхтарик, якого вистачить на дві доби, та свисток.
Тим часом на палубі інструктаж проходить команда. Такі навчання - щонеділі. З боку це нагадує іспит. Кожен член екіпажу рапортує, що повинен робити під час шлюпкової тривоги.
Ось цей човен може врятувати 54 людини. А кожен з цих розкладних човників - ще по 20 осіб. Взагалі ж, по існуючим стандартам, плавзасобів повинно вистачити на всіх, хто є на кораблі.
На шлюпці зберігаються запаси питної води та їжі. Є і штурвал, який керує дизельним двигуном. Тож можна самостійно дістатися берега.
Головна причина пожеж у морі така ж як на суші - паління та неправильне користування електроприладами. Але є і специфіка: "Грейсфальд" транспортує залізничні вагони та автофургони. У цих цистернах спирт. В інших можуть бути нафтопродукти. Їх слід правильно розмежовувати на палубі. Однак окрім пожежі є ще одна страшна ситуація - раптова зупинка двигуна під час шторму.
Іван Киртока, старший помічник капітана:
- Пароход в шторм без главного двигателя - это скорлупка, которую очень легко перевернуть.
Саме тому велика увага приділяється машинному відділенню, де знаходяться головні механізми. Тут дуже спекотно, та ще й усюди мазут.
Якщо спрацьовує сирена, то кормові двері автоматично зачиняються. Це ж стосується і лоцманських трапів - у разі вогню чи потрапляння води у трюм.
За легендою, вибухнув трубопровід високого тиску. На ліквідацію відводяться лічені хвилини, бо інакше наслідки незворотні. Такі костюми витримують температуру 200 градусів. Але не більше 16-ти хвилин. При 800 градусах за Цельсієм - лише 16 секунд.
Василь Миколаєнко, старший механік судна:
- При срабатывании этих кнопок происходит автоматическое воздействие на машину в плане или полной остановки, или снижения нагрузки.
Це центр керування машинами. Старший механік Василь Миколаєнко каже, що судно має автоматичну систему, яка слідкує за енергетичним устаткуванням та службовими приміщеннями. Він упевнений, що при дотриманні стандартів безпеки серйозних проблем можна уникнути. Як приклад - катастрофа порому "Естонія" 15 років тому. Тоді трагедія сталася через те, що носова рампа була не задраєна, як того вимагають правила.
Василь Миколаєнко, старший механік судна:
- Последние катастрофы показывают то, что они совершаются в первую очередь из-за того, что не выполняются регламентирующие правила эксплуатации судна. В принципе, это незнание и непрофессионализм экипажа.
Роман Бочкала, Геннадій Анікеєнко, К1.