Фінансова криза обрізала ціну нафти майже наполовину
Гаманця водіїв не вистачає не лише на нові автівки, а й на бензин. Світові ціни на нафту знизились майже удвічі, але ті, хто за кермом, цього не відчули. Європейські водії звинувачують нафтові компанії у змові з метою отримання надприбутків. У самих же виробників пального - інші пояснення. У ситуації розбиралася Наталя Мельничук.
Три місяці тому нафта коштувала майже 150 доларів за барель. Нині її ціна заледве сягає 80-ти. Фінансова криза обрізала ціну чорного золота майже наполовину. Але з пістолета на заправці так само тече дороге пальне.
Жінка:
- Вони продовжують тримати нас за дурнів.
Чоловік:
- Півтора місяці тому літр дизелю коштував 1,45 євро, і, як ви бачите, ціна не дуже впала.
Аналітики паливного ринку кажуть: така повільна реакція автозаправок пов'язана з дорогим процесом переробки нафти, особливо якщо в кінцевому результаті має вийти солярка.
Франсуа Карльє, експерт організації, яка займається дослідженням ринку палива:
- Дохід нафтопереробних підприємств ще кілька років тому становив усього 2 відсотки, у 2007-му - 6, а в травні цього року - вже 16 відсотків. Чому так? Тому що в Європі бракує своїх нафтопереробних потужностей, і НПЗ не можуть повністю наситити ринок, тож і ціна росте.
Але власники автівок схильні все ж звинувачувати нафтові компанії у прагненні отримати надприбутки. Вони, мовляв, штучно стримують нарощування власних нафтопереробних можливостей і тримають високу ціну. Але в компаніях такі звинувачення називають смішними.
Жан-Луї Шчіланські, голова французької спілки нафтової промисловості:
- Звинувачувати нас у гонитві за наживою - це докорінно неправильно. Головна причина такої ситуації - ріст споживання дизелю, тому що випускають дедалі більше машин, які їздять на ньому.
Саме через це ринок пального, схоже, ще довго залишатиметься під посиленим тиском. У Європі більше половини авто їздять на дизелі.