Одна історія. Крейсер "Аврора"
Вже 60 років стоїть непорушно символ північної столиці Росії крейсер Аврора. У листопаді 17-го - постріл з його гармати поклав початок штурму "Зимового". Після Другої Світової - лежав на дні, затоплений німецькими військами. Сьогодні Аврора спочиває біля Неви - тепер це єдиний у Європі музей-крейсер. Розповідь про легенду революції - в Одній історії Наталки Мельничук.
1897 - 1903: крейсер "Аврора" - найбільший і наймогутніший.
У тодішній Росії - цей крейсер був найбільшим і найсучаснішим. Завдовжки - майже 130 метрів, оснащений 20 артилерійськими гарматами та трьома торпедними апаратами. Команда - півтисячі осіб. Його призначення - закладене в самій назві - крейсер - універсальний корабель, який міг виконувати бойові завдання - незалежно від усього флоту. "Аврору" спустили на воду сто вісім років тому - урочисто за особистою командою останнього імператора Миколи Другого та в присутності монаршої родини. За іронією долі - саме цей корабель стане провісником кінця царизму.
1905 - бойове хрещення крейсера "Аврори".
Бойове хрещення "Аврора" пройшла у російсько-японській війні - в Цусімській битві. Тоді російський флот зазнав нищівної поразки - із майже 40-ка кораблів врятувалися заледве 5. "Аврора" - була серед них. І хоча крейсеру продірявили корпус та димові труби - пробоїни виявилися вище ватерлінії і йому вдалося дістатися Філліпін. Там крейсер так-сяк залатали і відправили в Росію. До першої світової війни "Аврора" слугувала навчальним кораблем для гардемаринів.
1917 - легендарний холостий постріл "Аврори".
Жовтнева революція - повернула крейсеру бойову молодість. Його екіпаж одним з перших підняв над палубою червоний прапор. У ніч на 25 жовтня «Аврора» увійшла до Петроградського порту. Її екіпаж захопив і звів два мости. Тимчасовий уряд тримав їх усіх розведеними, аби більшовики не могли потрапити до центру. Але зупинити войовничих робітників - це змогло. О 21:40 - холостий постріл "Аврори" дав сигнал для штурму Зимового палацу. Хоча захоплення резиденції Тимчасового уряду кількатисячним натовпом - усього лиш героїчна кінолегенда. Зимовий на той час майже не охороняли і здали без бою. А ці кадри, які начебто слідували за пострілом "Аврори" - не точне, а лише перебільшене комуністичною пропагандою відтворення подій.
1948 - 2008: "Аврора" на вічній стоянці.
Найвідоміший на просторах Радянського Союзу крейсер знайшов вічний спокій лише у 1948-му. До цього часу він устиг побувати навчальним кораблем, та затонути від обстрілу німецькими військами під час Другої Світової. Пізніше - судно підняли, відремонтували й й поставили біля Петропавлівської набережної - там, де постріл з його гармати назавжди змінив хід історії. Про це свідчить і ось ця табличка на "стерновій гарматі". Втім, самі історики вказують на купу неточностей - мовляв після ремонту під корпусом не залишилося майже нічого від старої "Аврори". Та попри все - для туристів, які приїжджають до Санкт-Петербурга - це символ міста на Неві і неодмінний пункт маршруту. В єдиному в Європі музеї-крейсері - за останні півстоліття побувало понад 20-ть мільйонів людей.