У Житомирі їздить автомобіль, заправлений деревиною та соломою
Найкращий бензин - це дрова. Автомобіль, який можна заправляти деревом та соломою, їздить у Житомирі. Вчені агроекологічного університету створили газогенераторну установку та прикріпили її на ГАЗ-52. Ідею запозичили в автомобілів 39-го року. Тоді радянські машини вже їздили на дровах. Поки що новинку обкатують в університетському дворі. Винахідники здивували Аллу Щоличеву.
Вантажівці не страшна нафтова криза. А його не цікавлять ціни на заправках. Кілька відер трісок та сухої трави - і Валерій може сідати за кермо.
Він один з тих, хто створив газогенераторну установку. Тепер авто їздить на дровах. Майстер демонструє нам, як працює експериментальне диво техніки.
Весь процес - суцільна хімія.
Валерій Жайвороновський, навчальний майстер:
- Розклад дерева, трави, мискантуса у данному випадку, на складові. Це метан, водень, угарний газ.
Система приблизно така: газ поступає у фільтр, а звідти у холодильник. Потім по трубі до карбюратора. І все, машину можна заводити. Щоправда, це триває майже годину.
Валерій Жайвороновський, навчальний майстер:
- Это как предполетное обслуживание получается.
Сім років роботи та майже весь професорський заробіток - ціна, яку заплатив за розробку Леонід Лось. Під його керівництвом відновлювали довійськову установку. Ця машина - наче Прометей для сільського господарства.
Але з новинкою не все так просто, зізнається професор.
Леонід Лось, керівник проекту, доктор технічних наук, професор:
- У тому виконанні як було, вона втрачає потужність десь 20-30 відсотків.
Окрім цього, машину на дровах доводиться частіше заправляти.
Алла Щоличева, журналіст:
- Види палива для газогенератора різняться за якістю. Ось, наприклад, тирсу можна порівняти з 76-ю маркою бензину. Дубові та березові тріски - з 95-м. Але їх вчені не рекомендують часто використовувати. А ось це вже наче елітне паливо - рослина міскантус. Її стебло - як 98-й бензин для автомобіля.
У нього ціла плантація "паливної" рослини. Володимир Зінченко тепер основний постачальник дров для експериментальної машини. Енергетична цінність міскантуса вища за деревину. До того ж, він швидко росте.
Тут все як у звичайній вантажівці. Тільки ця долає сто кілометрів дороги зі ста кілограмами дров у баку. Вчені запевняють - це не межа. Вони вдосконалюють механізм та планують створити компактнішу установку, саме для руху містом.
З Житомира Алла Щоличева, Євген Сакун, К1