Головна Мапа сайту Контакти
RSS
9 березня 2009
Один день. Україна
Розслідування:

Оце так професія! Шифрувальник "чорних скринь"

22:06

Зазвичай першими причини авіакатастрофи дізнаються ті, хто навіть не був на місці трагедії. Ці люди сидять у кабінетах і напружують зір та слух. Аби розкрити таємницю, вони тижнями перемотують кілометри магнітних плівок з бортових самописців.

К1 продовжує серіал "Оце так професія!". Сьогодні ми розкажемо про шифрувальника "чорних скринь". Як відрізняють похибку пілота від несправності техніки - дізнавалася Алла Щоличева.

Про поведінку літака у повітрі все знають чорні скриньки. Які насправді помаранчеві та круглі. Вся інформація про політ кодується на магнітні стрічки. Сюди звук, а сюди параметри. Опрацьовувати таємничі дані - це робота шифрувальника.

У його руках "засекречені стрічки" починають говорити. Інженер аналізу польотної інформації Григорій, наче діджей. Тільки зі специфічним магнітофоном і обмеженим набором шпульок. Плівку із бортового самописця він ставить на зчитування. Спеціальна комп'ютерна програма он-лайн малює графік польоту.

Григорій Черноусько, начальник дільниці експлуатації засобів контролю польотів:

- В данном случае самолет уже произвел посадку, и мы его выключаем.

Тепер Григорій - як учитель, що перевіряє диктант. За цими лініями він визначає найдрібніші помилки пілотів та вибрики техніки. А тому йому доводиться знати, як "Отче наш" не один десяток талмудів.

Григорій Черноусько, начальник дільниці експлуатації засобів контролю польотів:

- В данном случае высвечивается, что шасси выпущены.

Цей відеокліп наче знімали у повітрі. Саме так поводився ТУ-134. Коли він заходив на посадку, пілот перевищив швидкість. Здогадки шифрувальника підтвердила комп'ютерна програма.

Григорій Черноусько, начальник дільниці експлуатації засобів контролю польотів:

- Перелет места приземления. Ну, криминала тут большого нет.

А це вже, так би мовити, кімната звуків. Щодня кілометри плівок, які важко розібрати. За тридцять років роботи чоловік наслухався жахів та пошкодив барабанні перетинки.

Григорій Черноусько, начальник дільниці експлуатації засобів контролю польотів:

- Когда мы участвуем в расследовании инцидентов, когда прослушиваем информацию, если что-то происходит, там действительно есть. И голос меняется, и выражения появляются.

Зараз він прослухає плівку і зрозуміє, чому екіпаж порушив правила посадки.

Григорій Черноусько, начальник дільниці експлуатації засобів контролю польотів:

- 30 метров на 500. То есть вертикальная видимость 30 метров - это до границы нижней кромки, и на удалении 500 метров, они увидят только полосу. Сложные условия захода. Поэтому экипаж более серьезно готовится к выполнению этой посадки.

Якби пілоти говорили українською, шифрував би скоріше. На те, щоб розгадати один інцидент у повітрі, спеціалісту іноді потрібен тиждень, залізні нерви та витримка. Однак часто буває весело, можна почути свіженький анекдот.

Григорій Черноусько, начальник дільниці експлуатації засобів контролю польотів:

- Ну если хорошее настроение бывает - и поют, а что ж.

Сам Григорій називає себе "щасливим" шифрувальником. Адже йому ще жодного разу не траплялася "чорна скриня" після катастрофи.

Алла Щоличева, Геннадій Анікеєнко, К1.

Телепрограма