Вальпургієва ніч у Києві
І без змін залишилася назва ночі проти першого травня - Вальпургієвої. Вважають, що в цей час до найвищих точок у різних містах на мітлах злітаються на шабаш відьми. Вони поклоняються різним демонам у диких танцях і бенкетах.
Цього року Вальпургієву ніч на найвищій горі західної Німеччини відзначили десятки тисяч осіб. У Берліні та Гамбурзі шабаші закінчилися бійками. Майже півсотні молодиків напідпитку почали трощити автобусні зупинки та палити смітники. А згодом закидали поліцейських камінням та порожніми пляшками. Унаслідок сутичок 50-т правоохоронців зазнали поранень, стільки ж учасників свята заарештували.
А в Києві ніч промайнула тихо. Галас здійняла тільки Тетяна Козирєва. Вона містичного ранку шукала відьом. Київ, шоста ранку, Лиса гора. Сонця й досі не видно, як і очевидних наслідків відьомського шабашу. Щоправда хрест палили!
Тетяна Козирєва, журналіст:
- Київ, шоста ранку, Лиса гора. Прийти сюди вночі ми не наважилися, а от на ранок Вальпургієвої ночі побачили спалений хрест.
Поруч - невеликі попелища. На громадському жертовнику неподалік Лисої гори - дві краватки - зверніть уваги на візерунок - троянда, перстеник, сережки. Увінчує цю невигадливу композицію порожня пляшка з-під коньяку. Тим часом на сусідню гору видираються дві панянки. Можна тільки здогадуватись, що змусило їх удосвіта прогулюватися цими містичними краями. Не бракувало відвідувачів цього ранку і на Лисій горі. Цей молодий чоловік про мету свого приходу говорить із задоволенням. Прийшов на шабаш. Місце зустрічі - старе кладовище.
Ваня Чебаненко, учасник Вальпургієвої ночі:
- Що маєш, щоб святкувати Вальпургієву ніч? пиво, водка! Наливка еще.
Тут в останню квітневу ніч він не вперше. Як усе традиційно відбувається, говорити на камеру не хоче. Цього разу запізнився, бо з роботи в нічну зміну раніше вирватись не зміг.
Зі слів етнографа Галини Бондаренко, відьомський шабаш на Вальпургієву ніч - не характерний для наших широт звичай. І є лише сліпим слідуванням європейській міфології.
Натомість небезпечним часом для українців здавна були - ніч проти Різдва та Івана Купала. Коли вся нечисть лютує.
Галина Бондаренко, етнограф:
- Це людина наділена надприродними можливостями - вона може вільно переміщатися у просторі, сидить в одній точці, потім в іншій - так, що не людина, яка вміє навести ману - обманути одним словом. Це людина, яка досконало вміє обманювати.
Відьми, на переконання етнографа, живуть не лише у фольклорі та художній літературі, а й серед звичайних людей. Щоправда, їхні послуги дорого коштують.
Галина Бондаренко, етнограф:
- Сказали вона розумна, освічена, але не заміжня. Що нам робити? ця жінка їм сказала - я можу зробити, щоб ваша донька вийшла заміж, але через два роки один з вас має померти. і батьки погодилися. і через два роки помер батько.
Тож чи є шабаш проти Вальпургієвої ночі на Лисій горі - оргією під акомпанемент алкоголю та наркотиків, а чи заграванням з потойбіччям, одному Богу відомо.
Тетяна Козирєва, Дмитро Поденко, К1.