Чи поїде Києвом швідкісний трамвай?
Рейки-рейки, шпали-шпали. Швидкісну трасу для столичного трамваю будують, як і всі дороги в Україні. До запуску залишився ще місяць, а скандали вже поповзли залізничним полотном. Півроку тому керівництво столичного транспорту одним розчерком пера змінило виробників скріплюючих конструкцій. Без попередження і тендеру. Колишні виконавці впевнені - тепер за ті ж самі гроші встановлюють підробку. Аргументи усіх сторін слухала Тетяна Штан.
Тетяна Штан, журналіст:
- Секрети безшумного трамваю ховаються ось тут - між рейками та шпалами. Кріплення, що їх з’єднує - це складна інженерна робота - від цих конструкцій залежить наскільки комфортною буде Ваша майбутня поїздка.
Чотири роки на розробки та три на випробування - його винахід скріплень для рейок та шпал - це п'ять елементів, кожен з яких має свій патент. Найважче дався ізолятор вібрації.
Ігор Бучко, винахідник кріплення типу ТРАНС:
- Здесь определенный элемент полиамина, который нам разрабатывал Полипластик. Он позволяет иметь очень хорошие качества для погашения вибрации, здесь комплексный вариант здесь и резина и каучук.
Ігор Бучко два роки пліч-о-пліч співпрацював з "Київпастрансом". Їхній контракт, двічі виграний на тендері, обірвався півроку тому - шпали з рейками тепер скріплює інша фірма.
Ігор Бучко, винахідник кріплення типу транс:
- Изменение скрепления прошло не по тендеру, а решением "Киевпастранса".
Анатолій Івановський, керівник АТ "Механіка":
- Я в тендере не участвовал. Я не надеялся, мне предложили люди.
Анатолій Івановський керівник підприємства-конкурента гортає стоси патентів - на його скріпленнях вже багато років курсують потяги не лише в Україні, а й за кордоном. То ж частина елементів для трамвайної колії - позичили у залізниці.
Анатолій Івановський, керівник АТ "Механіка":
- Все полимерные резиновые композиции, которые уменьшают вибрации, которые могут передаваться от трамвая на близлежащие лежащие дома. Я видел вашу прокладку, она уже разорвана - это не моя вина. Я думаю, что те, укладывали, были не совсем контролированы.
Своє слово із зміни виробника скріплень головна державна технічна інспекція сказала тричі - останнє у квітні цього року:
Забороняю використання та застосування у роботі рейко-шпальної решітки з невідомим рейковим скріпленням, на яке відсутня технічна документація, рейкового скріплення типу ІМЕТ АТ "Механіка". Нещодавно всі підписи відізвали.
Леонід Сліпчук, заступник директора з будівництва об’єктів наземного пасажирського транспорту:
- Сьогодні є відзив цієї інспекції по забороні скріплень імен - а чому відізвали - тому що ці приписи не мають законних підстав - я не можу багато чого говорити.
Обидва кріплення закуповують за однією ціною. Заміну одного виробника іншим Леонід Сліпчук пояснює просто - зручніший у експлуатації. Випробовувати полотно з новим скріпленням будуть вже під час експлуатації.
Леонід Сліпчук, заступник директора з будівництва об'єктів пасажирського транспорту:
- Імет ми запускаємо і в нас є документи після певного часу для випробування його потрібно експлуатувати. є норми для випробування і будуть зроблені випробування
Між цими двома кріпленнями застосовують ще й третє - на дерев’яних шпалах час зупинився.
Ігор Бучко, винахідник кріплення типу транс:
- Это обычное скреплении которое не гасит вибрацию на этом скреплении в 75 году был построен трамвай. Ну вот мы видим, что подкладка разорвана требует замены и это брак который нужно менять уже на стадии строительства
Про недоліки будівництва тут можна почути чи не на кожному кроці - ось наприклад спеціалісти-електрики з "Київпастрансу" не знайшли підземного електрокабелю.
Леонід Сліпчук, заступник директора з будівництва об'єктів пасажирського транспорту:
- Ніхто не забув, об’єкт не здється. Сьогодні проект виконується разом з виконанням робіт.
За обіцянкою мера будівництво швидкісної лінії мають завершити до дня незалежності. Лише тоді кияни зможуть відчути усі технічні нововведення на власних сідницях.
Тетяна Штан, Геннадій Стамбула, Дмитро Монархов та Вододимир Самченко К1.